אודות יחיאל סמדר / About Yechiel Smadar
|
יחיאל סמדר, יליד כפר ויתקין, בוגר ביה"ס החקלאי כדורי הר תבור, אוניברסיטת UCLA ו UCD שבארה"ב בהנדסת מזון, ציור ואמנויות. המשיך את לימודי האמנות בבית האמנים בת"א, בית ספר לאומנויות של מוזיאון תל אביב בחוגים של צבי לחמן ונחום ענבר , סטודיו של סמדר כץ וסטודיו של מיגל תומר.
ציטוט מהאוצרת של תערוכת : יחיאל סמדר / ים- יבשה, דנה שטייגר
"... בתערוכה ים-יבשה מציג יחיאל סמדר ציורי שמן, בפורמטים גדולים, של ים ונופים אשר שואבים את השראתם מחוויותיו האישיות והיומיומיות. סמדר מרבה להסתובב בארץ ובעולם ולצלם נופים המהווים חומר גלם לעבודתו בסטודיו. המציאות המתועדת מאפשרת לסמדר לבטא את ממשותה של הסצינה המתוארת בהנצחת ההווה ומעבר לכך, לתאר את הדרמה החבויה בה, באמצעות שילוב בין קומפוזיציה, צבע, נגיעות מכחול וטכניקת אור וצל. בדומה לציורי הנופים האימפרסיוניסטיים מן המאה ה – 19 , ציוריו של סמדר חושפים בפני הצופה מראות טבע פיוטים, המתארים נופים כפריים, עירוניים וימיים, בהם מגולמת ההתרגשות מהטבע הנשגב והאינסופי, המשתנה ללא הרף, דרך הרגע היחיד, החומק, שהונצח. במקביל בוחן סמדר את הטבע מול קטנות האדם וסופיותו.
בעבודותיו מתבהרת המודעות למשמעות החיים בעולם הפיסי, ולראייה: ציורי הים אשר צוירו במהלך השנה האחרונה בעקבות טראומה אותה חווה סמדר. בשנת 2005 נערך משט – *Med Red Rally בו השתתף (משט יאכטות ישראליות וזרות היוצאות מתל אביב דרומה לעבר אילת דרך תעלת סואץ ומיצרי טיראן ) אשר במהלכן נקלעו השייטים לסופה קשה, בה נפגעה ספינתו של סמדר ורק לאחר מאבק ממושך צלחה הדרך חזרה לשארם-א-שייך. ציורי הים של סמדר דינאמיים ואקספרסיביים, מתארים את הים הסוער אפוף סערה כבדים, כפי שנחקקו בזיכרונו. דרכם, הוא מעבד מחדש את חוויותיו כתרפיה נפשית מתקנת לזעזוע שעבר במפגשו עם הים. ציורי הים אחרים מתארים את משטי הסירות כחלק מהווייתו של סמדר.
עבודות השמן של סמדר, מושפעות בשכבות צבע גסות, המרוחות באמצעות משיכות מכחול ושפכטל, יוצרות שילוב של מרקם מחוספס וחלק על פני הבד ובכך מקנות לנוף נופך דרמטי, מתוך שאיפה לבטא מצבים של אושר וייסורים , חרות המתממשות בחוויית המרחב הפתוח אל מול הים הזועם הנשאר נאמן רק לעצמו. התערוכה באה לבחון את היחס שבין זרימה לנייחות, בין חלום לסכנה, חיבורים שנוצרת ביניהם אנרגיה חיובית מעניינת."
*הסרט המלווה את התערוכה מאפשר לצופה הצצה לאותו אירוע ובכך הופך אותו למשתתף פעיל בסערה המתועדת.
|